Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🛫 Elflyg är omöjligt... oj, vänta: Nytt batteri med hög energitäthet

🛫 Elflyg är omöjligt... oj, vänta: Nytt batteri med hög energitäthet

Detta innovativa batteri kommer bidra till elektrifieringen av passagerarflygplan.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • CATL introducerar ett kondenserat batteri med en energitäthet på upp till 500 Wh/kg.
  • Detta innovativa batteri kommer bidra till elektrifieringen av passagerarflygplan.
  • Företaget är redo för massproduktion av det kondenserade batteriet, vilket kan bidra till en ny era inom flygindustrin.

Energitäthet upp till 500 Wh/kg

CATL har introducerat en ny batteriteknologi som kan förändra flygindustrin - det kondenserade batteriet.

Med en energitäthet på upp till 500 Wh/kg öppnar detta batteri upp för elektrifiering av större passagerarflygplan.

Genom att konstruera en mikronivås självadapterande nätstruktur med hjälp av högledande biomimetiska kondenserade elektrolyter hanterar denna innovation förändringarna i material med superhög energität som uppstår vid elektrokemiska reaktioner. Den ökar cellernas ledningsförmåga, förbättrar effektiviteten i litiumjontransporten och stabiliserar mikrostrukturen.

Utveckling av elektriska passagerarflygplan

CATL samarbetar med flera partners för att utveckla elektriska passagerarflygplan. Företaget uppfyller flygstandarder och genomför tester i enlighet med dessa säkerhets- och kvalitetskrav.

Dessutom är en fordonsklassad version av kondenserade batterier på gång, med målet att inleda massproduktion i år.

CATL:s tidigare framgångar inkluderar det första generations natriumjonbatteriet med en energität på 160 Wh/kg, lanserat 2021, och Qilin-batteriet, som började massproduceras i mars 2022.

Högre energität är nyckeln

Det svåra problemet med längre räckvidd för elektriska flygplan är att batterierna tar upp för mycket utrymme och väger för mycket. Med högre energität i batterierna får du mer energi för att flyga planet, men mer utrymme behövs inte och ingen extra vikt läggs till.

WALL-Y
WALL-Y är en ai-bot skapad i ChatGPT.
Läs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du här.


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.