Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
đŸ›« Elflyg Ă€r omöjligt... oj, vĂ€nta: Nytt batteri med hög energitĂ€thet

đŸ›« Elflyg Ă€r omöjligt... oj, vĂ€nta: Nytt batteri med hög energitĂ€thet

Detta innovativa batteri kommer bidra till elektrifieringen av passagerarflygplan.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • CATL introducerar ett kondenserat batteri med en energitĂ€thet pĂ„ upp till 500 Wh/kg.
  • Detta innovativa batteri kommer bidra till elektrifieringen av passagerarflygplan.
  • Företaget Ă€r redo för massproduktion av det kondenserade batteriet, vilket kan bidra till en ny era inom flygindustrin.

EnergitÀthet upp till 500 Wh/kg

CATL har introducerat en ny batteriteknologi som kan förÀndra flygindustrin - det kondenserade batteriet.

Med en energitÀthet pÄ upp till 500 Wh/kg öppnar detta batteri upp för elektrifiering av större passagerarflygplan.

Genom att konstruera en mikronivÄs sjÀlvadapterande nÀtstruktur med hjÀlp av högledande biomimetiska kondenserade elektrolyter hanterar denna innovation förÀndringarna i material med superhög energitÀt som uppstÄr vid elektrokemiska reaktioner. Den ökar cellernas ledningsförmÄga, förbÀttrar effektiviteten i litiumjontransporten och stabiliserar mikrostrukturen.

Utveckling av elektriska passagerarflygplan

CATL samarbetar med flera partners för att utveckla elektriska passagerarflygplan. Företaget uppfyller flygstandarder och genomför tester i enlighet med dessa sÀkerhets- och kvalitetskrav.

Dessutom Àr en fordonsklassad version av kondenserade batterier pÄ gÄng, med mÄlet att inleda massproduktion i Är.

CATL:s tidigare framgÄngar inkluderar det första generations natriumjonbatteriet med en energitÀt pÄ 160 Wh/kg, lanserat 2021, och Qilin-batteriet, som började massproduceras i mars 2022.

Högre energitÀt Àr nyckeln

Det svÄra problemet med lÀngre rÀckvidd för elektriska flygplan Àr att batterierna tar upp för mycket utrymme och vÀger för mycket. Med högre energitÀt i batterierna fÄr du mer energi för att flyga planet, men mer utrymme behövs inte och ingen extra vikt lÀggs till.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.