Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔆  Byt bil - behåll batteriet

🔆 Byt bil - behåll batteriet

Batterier som håller för användning under två miljoner kilometer har betydligt längre livslängd än bilen i övrigt. Vad innebär det när vi ska "köpa ny bil?"

Per Söderström
Per Söderström

Ett batteri som håller för laddning två miljoner kilometer ändrar på logiken kring bilköp.

Idag tittar vi mest på hur många km en elbil kan köras på en laddning. VW’s kommande storsäljare iD3 kan nå upp till 550 km på en laddning. Tesla har meddelat att deras model 3 kommer klara 650 km. (Edit: ej bekräftat).

Dagens batterier har ofta en garanti på 8 år eller en körsträcka på tjugofem tusen mil - “beroende på vad som inträffar först” som det brukar heta.

Snart lanseras ett batteri som ger en körsträcka på två miljoner km. (För dig som undrar: det motsvarar femtio varv runt jorden.) Tesla ser ut att bli först med den nya kraftkällan.

Jorden runt fem gånger med samma batteri - men med ett par bilbyten på vägen

I framtiden kommer vi kanske välja batteri först, och bil se’n? Eftersom kullager, hjulupphängningar, elmotorer och inredning knappast klarar femtio varv runt jorden så kommer vi ställas inför frågan vilken ny bil batteriet ska flyttas till

Det kinesiska bolaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd är redan världens största tillverkare av batterier för elfordon. Deras batterier sitter redan i bilar från BMW, Tesla, Toyota, Honda och Volkswagen.

Den senaste batteritekniken bygger på nytt material i såväl katod som anod, och materialet däremellan. (För mer teknikfakta, se länk till Singularity University’s artikel här.)

CATL tänker dela med sig av tekniken som den nya batteritekniken bygger på, så att andra tillverkare kan ta steget snabbare. Teslas kommande modell 3s kanske blir den första bilen med den senaste tekniken. Övriga biltillverkare lär inte ligga på latsidan, det här ingen nyhet för dem.

På tal om andra tillverkares så har många fått skjuta upp lansering av kommande eldrivna modeller. Ford har haft planer på "snar lansering" av en eldriven version av sin framgångsrika pickup F-150. Den är nu framflyttad till 2022, och GM laddar för en eldriven Hummer. Frågan är om någon på kort sikt kan komma ikapp Tesla, om deras Cybertruck redan är förberedd för den nya batteritekniken?

Kan det vara så att den nya tekniken även snabbar på utvecklingen av självkörande kollektivtrafik?

Hursomhelst - låt framtiden komma fortare!

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.