Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💳 TjĂ€nsten som hjĂ€lper seniorer att betala sĂ€kert pĂ„ nĂ€tet

💳 TjĂ€nsten som hjĂ€lper seniorer att betala sĂ€kert pĂ„ nĂ€tet

BetalningshjÀlpen.se Àr tjÀnsten som ska hjÀlpa seniorer att dra nytta av digitaliseringens fördelar och anvÀnda digitala betalningar.

Warp Editorial Staff
Warp Editorial Staff

Dela artikeln

Enligt en undersökning genomförd av Novus tycker 3 av 4 bland de mellan 65-89 Ă„r i Sverige att samhĂ€llet borde ta större ansvar för att Ă€ldre ska kunna betala enkelt och sĂ€kert pĂ„ nĂ€tet. NĂ€stan 4 av 10 mellan 65–89 Ă„r vill ocksĂ„ lĂ€ra sig mer om nya digitala lösningar.

Det hÀr Àr skÀlet till att Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och Sveriges största banker lanserar utbildningsportalen BetalningshjÀlpen.se.

– Alla ska ha möjlighet att anvĂ€nda och förstĂ„ digitala tjĂ€nster för vardagsekonomin. Genom att erbjuda information och praktiska verktyg Ă€r vi övertygade om att BetalningshjĂ€lpen kan bidra till att öka tryggheten kring digitala betalningar och minska det digitala utanförskapet hos Ă€ldre, bĂ„de nu i kristider och pĂ„ lĂ€ngre sikt, sĂ€ger Erik Gutwasser, vd för Mastercard i Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande.

Sveriges seniorer Àr överrepresenterade bland dem som stÄr utanför den digitala ekonomin, menar skaparna av tjÀnsten. Den pÄgÄende pandemin med social distansering innebÀr samtidigt att digital teknik blivit Ànnu viktigare i allt frÄn handel och betalningar till kommunikation och socialt umgÀnge. Det Àr dÀrför viktigare Àn nÄgonsin att fÄ Sveriges seniorer att kÀnna sig trygga pÄ nÀtet och hantera betalningar.

– Det Ă€r viktigt att inte dra alla Ă€ldre över en kam, vi talar om över 2 miljoner invĂ„nare över 65 Ă„r. Bland dem finns bĂ„de vana internetanvĂ€ndare och de som behöver hjĂ€lp för att kĂ€nna sig trygga pĂ„ nĂ€tet och hantera betalningar. Men behovet av delaktighet Ă€r detsamma. BetalningshjĂ€lpen finns till för att alla, oavsett förutsĂ€ttningar och Ă„lder ska fĂ„större möjligheter att delta i samhĂ€llslivet som idag blir allt mer digitalt, sĂ€ger Peter Sikström, generalsekreterare för SPF Seniorerna.

Novus-undersökningen i korthet:

  • 3 av 4 mellan 65–89  Är tycker att samhĂ€llet borde ta större ansvar för  att Ă€ldre ska kunna betala enkelt och sĂ€kert
  • NĂ€stan  var tredje  (31 procent) mellan  65–89  Ă„r  kĂ€nner  sig fortfarande otrygg nĂ€r  de  betalar digitalt
  • NĂ€stan 4  av 10 (36 procent) mellan 65–89  Ă„r vill lĂ€ra sig mer om nya digitala lösningar
  • Knappt hĂ€ften (49 procent) mellan 65-89 Ă„r har förĂ€ndrat hur de betalar pga. coronaviruset (frĂ€mst handlar det om att undvika kontanter och blippa betalkort om det gĂ„r)
  • 9 av 10 mellan 65–89  Ă„r föredrar att betala med kort och lika mĂ„nga anvĂ€nder internetbanken regelbundet

FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.