Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💳 Tjänsten som hjälper seniorer att betala säkert på nätet

💳 Tjänsten som hjälper seniorer att betala säkert på nätet

Betalningshjälpen.se är tjänsten som ska hjälpa seniorer att dra nytta av digitaliseringens fördelar och använda digitala betalningar.

Warp Editorial Staff
Warp Editorial Staff

Enligt en undersökning genomförd av Novus tycker 3 av 4 bland de mellan 65-89 år i Sverige att samhället borde ta större ansvar för att äldre ska kunna betala enkelt och säkert på nätet. Nästan 4 av 10 mellan 65–89 år vill också lära sig mer om nya digitala lösningar.

Det här är skälet till att Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och Sveriges största banker lanserar utbildningsportalen Betalningshjälpen.se.

– Alla ska ha möjlighet att använda och förstå digitala tjänster för vardagsekonomin. Genom att erbjuda information och praktiska verktyg är vi övertygade om att Betalningshjälpen kan bidra till att öka tryggheten kring digitala betalningar och minska det digitala utanförskapet hos äldre, både nu i kristider och på längre sikt, säger Erik Gutwasser, vd för Mastercard i Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande.

Sveriges seniorer är överrepresenterade bland dem som står utanför den digitala ekonomin, menar skaparna av tjänsten. Den pågående pandemin med social distansering innebär samtidigt att digital teknik blivit ännu viktigare i allt från handel och betalningar till kommunikation och socialt umgänge. Det är därför viktigare än någonsin att få Sveriges seniorer att känna sig trygga på nätet och hantera betalningar.

– Det är viktigt att inte dra alla äldre över en kam, vi talar om över 2 miljoner invånare över 65 år. Bland dem finns både vana internetanvändare och de som behöver hjälp för att känna sig trygga på nätet och hantera betalningar. Men behovet av delaktighet är detsamma. Betalningshjälpen finns till för att alla, oavsett förutsättningar och ålder ska fåstörre möjligheter att delta i samhällslivet som idag blir allt mer digitalt, säger Peter Sikström, generalsekreterare för SPF Seniorerna.

Novus-undersökningen i korthet:

  • 3 av 4 mellan 65–89  år tycker att samhället borde ta större ansvar för  att äldre ska kunna betala enkelt och säkert
  • Nästan  var tredje  (31 procent) mellan  65–89  år  känner  sig fortfarande otrygg när  de  betalar digitalt
  • Nästan 4  av 10 (36 procent) mellan 65–89  år vill lära sig mer om nya digitala lösningar
  • Knappt häften (49 procent) mellan 65-89 år har förändrat hur de betalar pga. coronaviruset (främst handlar det om att undvika kontanter och blippa betalkort om det går)
  • 9 av 10 mellan 65–89  år föredrar att betala med kort och lika många använder internetbanken regelbundet

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.