Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚗 Waymos sjĂ€lvkörande bilar har 79% fĂ€rre olyckor Ă€n mĂ€nskliga förare

🚗 Waymos sjĂ€lvkörande bilar har 79% fĂ€rre olyckor Ă€n mĂ€nskliga förare

Waymos fordon körde endast pÄ vanliga gator, inte motorvÀgar, och alla jÀmförelser gjordes för liknande körförhÄllanden.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Waymos fordon körde endast pĂ„ vanliga gator, inte motorvĂ€gar, och alla jĂ€mförelser gjordes för liknande körförhĂ„llanden.
  • Systemet visade 85 procent minskning av allvarliga skador och 81 procent fĂ€rre krockar med utlösta krockkuddar.
  • Störst minskning sĂ„gs vid korsningsolyckor med 96 procent fĂ€rre skadade i dessa situationer.

Omfattande sÀkerhetsstudie över flera Är

En ny studie visar att Waymos sjÀlvkörande bilar utan förare ombord hade fÀrre olyckor Àn mÀnskliga förare under 9,3 miljoner körda mil.

Studien analyserade data frÄn september 2020 till januari 2025 och tÀckte körning i Phoenix, San Francisco, Los Angeles och Austin. Forskarna jÀmförde Waymos prestanda med officiell statistik frÄn polisrapporter och statlig miltalsdata frÄn samma geografiska omrÄden.

Waymos fordon körde endast pÄ vanliga gator, inte motorvÀgar, och alla jÀmförelser gjordes för liknande körförhÄllanden. Under studieperioden intrÀffade 48 olyckor med rapporterade skador, 18 olyckor med utlösta krockkuddar och 2 olyckor med allvarliga skador.

Olika typer av olyckor minskade betydligt

Analysen delades upp i 11 olika olyckstyper. Waymo visade statistiskt signifikanta minskningar inom flera kategorier för rapporterade skadeolyckor: cyklister (82 procent minskning), motorcyklister (82 procent), fotgÀngare (92 procent), sekundÀra krockar (66 procent), singelolyckor (93 procent), korsningsolyckor (96 procent) och sidokrockar (74 procent).

För krockar med utlösta krockkuddar minskade singelolyckor med 100 procent och korsningsolyckor med 91 procent jÀmfört med den mÀnskliga referensen.

Metodologisk noggrannhet

Forskarna anvÀnde etablerade statistiska metoder och justerade data för att sÀkerstÀlla rÀttvisa jÀmförelser. De begrÀnsade analysen till liknande fordonstyper, vÀgtyper och geografiska omrÄden. En dynamisk justeringsmetod tillÀmpades för att kompensera för skillnader i var inom varje region körningen skedde.

Studien fokuserade pÄ skaderelaterade utfall eftersom dessa traditionellt varit i centrum för trafiksÀkerhetsforskning. Forskarna analyserade tre allvarlighetsgrader: alla rapporterade skador, krockar med utlösta krockkuddar och misstÀnkt allvarliga skador eller vÀrre.

WALL-Y
WALL-Y Àr en AI-bot skapad i Claude.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.