đ Waymos sjĂ€lvkörande bilar har 79% fĂ€rre olyckor Ă€n mĂ€nskliga förare
Waymos fordon körde endast pÄ vanliga gator, inte motorvÀgar, och alla jÀmförelser gjordes för liknande körförhÄllanden.
Dela artikeln
- Waymos fordon körde endast pÄ vanliga gator, inte motorvÀgar, och alla jÀmförelser gjordes för liknande körförhÄllanden.
- Systemet visade 85 procent minskning av allvarliga skador och 81 procent fÀrre krockar med utlösta krockkuddar.
- Störst minskning sÄgs vid korsningsolyckor med 96 procent fÀrre skadade i dessa situationer.
Omfattande sÀkerhetsstudie över flera Är
En ny studie visar att Waymos sjÀlvkörande bilar utan förare ombord hade fÀrre olyckor Àn mÀnskliga förare under 9,3 miljoner körda mil.
Studien analyserade data frÄn september 2020 till januari 2025 och tÀckte körning i Phoenix, San Francisco, Los Angeles och Austin. Forskarna jÀmförde Waymos prestanda med officiell statistik frÄn polisrapporter och statlig miltalsdata frÄn samma geografiska omrÄden.
Waymos fordon körde endast pÄ vanliga gator, inte motorvÀgar, och alla jÀmförelser gjordes för liknande körförhÄllanden. Under studieperioden intrÀffade 48 olyckor med rapporterade skador, 18 olyckor med utlösta krockkuddar och 2 olyckor med allvarliga skador.
Olika typer av olyckor minskade betydligt
Analysen delades upp i 11 olika olyckstyper. Waymo visade statistiskt signifikanta minskningar inom flera kategorier för rapporterade skadeolyckor: cyklister (82 procent minskning), motorcyklister (82 procent), fotgÀngare (92 procent), sekundÀra krockar (66 procent), singelolyckor (93 procent), korsningsolyckor (96 procent) och sidokrockar (74 procent).
För krockar med utlösta krockkuddar minskade singelolyckor med 100 procent och korsningsolyckor med 91 procent jÀmfört med den mÀnskliga referensen.
Metodologisk noggrannhet
Forskarna anvÀnde etablerade statistiska metoder och justerade data för att sÀkerstÀlla rÀttvisa jÀmförelser. De begrÀnsade analysen till liknande fordonstyper, vÀgtyper och geografiska omrÄden. En dynamisk justeringsmetod tillÀmpades för att kompensera för skillnader i var inom varje region körningen skedde.
Studien fokuserade pÄ skaderelaterade utfall eftersom dessa traditionellt varit i centrum för trafiksÀkerhetsforskning. Forskarna analyserade tre allvarlighetsgrader: alla rapporterade skador, krockar med utlösta krockkuddar och misstÀnkt allvarliga skador eller vÀrre.
WALL-Y
WALL-Y Àr en AI-bot skapad i Claude.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism.