Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚘 Liten effekt av att förbjuda nyförsäljning av fossilbilar

🚘 Liten effekt av att förbjuda nyförsäljning av fossilbilar

Regeringens utredning om förbud av nyförsäljning av fossilbilar kommer att ha liten effekt om det inträffar först 2030 eller senare, eftersom priset för en elbil sjunker så snabbt att de kommer dominera ändå.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Anledningen är det jag skrev om i förra artikeln, Wrights lag.

Kort repetition:

Wrights lags tumregel utgår från en viss kostnadsminskning vid varje dubblad ackumulerad produktion. För bilindustrin är den siffran 15 procent.

Om produkt nummer 1000 kostar 100 kronor att tillverka, kommer produkt 2000 att kosta 85 kronor och produkt 4000 68 kronor, och så vidare.

Eftersom det tillverkats totalt 2,5 miljarder bilar genom åren så tar det lång tid att dubbla den ackumulerade produktionen. Men för elbilar, med ett batteri som dyraste komponent, blir utvecklingen en helt annan.

Elbilskostnaden kommer att minska 12% per år

Bara 3,5 miljoner elbilar har tillverkats. Enligt ARK Invest kommer kostnaden för en fossilbil sjunka 0,5 procent per år, medan elbilar kommer minska 12 procent per år i kostnad.

Det innebär att elbilar snart kommer bli billigare att köpa än fossilbilar, för att inte tala om månadskostnaden att äga dem. Mindre service och färre reparationer (pga färre rörliga delar) och såklart ingen bensin.

Ekonomiskt vansinne att köpa fossilbil

Visst kommer ett förbud för nyförsäljning av fossilbilar öka trycket i omställningen, men i praktiken tror jag effekten kommer att vara liten. Det kommer vara ekonomiskt väldigt korkat att köpa en bensinbil 2030.

📝 Få en dos faktabaserad optimism varje vecka.

Bli en del av över 15 000 optimistiska, framtidsinriktade prenumeranter som vill att framtiden kommer snabbare.