Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚀 Fusionsdriven rymdfarkost kan halvera restiden till Mars

🚀 Fusionsdriven rymdfarkost kan halvera restiden till Mars

Det brittiska företaget Pulsar Fusion utvecklar Sunbird, en fusionsdriven rymdfarkost som kan nÄ hastigheter upp till 805 000 kilometer i timmen. KÀrnfusion i rymden kan vara enklare att uppnÄ Àn pÄ jorden, eftersom vakuum Àr en mer naturlig miljö för fusionsprocessen.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • Det brittiska företaget Pulsar Fusion utvecklar Sunbird, en fusionsdriven rymdfarkost som kan nĂ„ hastigheter upp till 805 000 kilometer i timmen.
  • KĂ€rnfusion i rymden kan vara enklare att uppnĂ„ Ă€n pĂ„ jorden, eftersom vakuum Ă€r en mer naturlig miljö för fusionsprocessen.
  • Sunbird-systemet skulle kunna leverera 2000 kg last till Mars pĂ„ mindre Ă€n sex mĂ„nader och göra interplanetĂ€ra uppdrag mer tidseffektiva.

Brittiskt företag planerar fusionsdrift i rymden

Att skapa kÀrnfusion pÄ jorden har lÀnge varit en utmaning för forskare vÀrlden över. Nu tar det brittiska företaget Pulsar Fusion ett annat grepp - de flyttar tekniken till rymden. Med finansiering frÄn UK Space Agency har företaget presenterat Sunbird, ett koncept för en rymdfarkost som anvÀnder kÀrnfusion för framdrivning.

"Det Àr mycket onaturligt att göra fusion pÄ jorden," sÀger Richard Dinan, grundare och VD för Pulsar till CNN. "Fusion vill inte fungera i en atmosfÀr. Rymden Àr en lÄngt mer logisk, förnuftig plats att göra fusion pÄ, eftersom det Àr dÀr det naturligt vill ske."

Sunbird-konceptet bygger pÄ att rymdfarkoster skulle docka med fusionsdrivna enheter som sedan accelererar dem till hastigheter upp till 805 000 kilometer i timmen - snabbare Àn NASAs Parker Solar Probe som nÄtt 692 000 kilometer i timmen, den hittills snabbaste farkost mÀnniskan byggt.

Testning och utvecklingsplan

Vissa komponenter kommer att testas i omloppsbana redan i Är. "Det Àr i princip kretskort som skickas upp för att testas, för att sÀkerstÀlla att de fungerar. Inte sÀrskilt spÀnnande eftersom det inte Àr nÄgon fusion, men vi mÄste göra det," förklarar Dinan.

Enligt planerna kommer en mindre del av Sunbird att skickas upp 2027 för att verifiera att fysiken fungerar som berÀknat. Detta blir företagets första demonstration i omloppsbana, dÀr de hoppas uppnÄ fusion i rymden - och bli först med att lyckas med detta.

Prototypen kommer att kosta cirka 70 miljoner dollar. Ett fullt funktionellt Sunbird-system förvÀntas vara klart fyra till fem Är senare, förutsatt att nödvÀndig finansiering sÀkras.

Fördelar med fusion i rymden

Till skillnad frÄn fusionsreaktorer pÄ jorden, som mÄste producera mer energi Àn de förbrukar, kan en rymdfusionsmotor vara vÀrdefull Àven om den Àr ineffektiv. MÄlet Àr inte att generera elektricitet utan att skapa framdrivning.

Sunbird-systemet skulle anvÀnda endast gram av brÀnsle, frÀmst en dyr isotop kallad helium-3, för att skapa protoner som blir ett "kÀrnexhaust" för framdrivning.

Systemet skulle kunna leverera upp till 2000 kilogram last till Mars pÄ mindre Àn sex mÄnader, skicka sonder till Jupiter eller Saturnus pÄ tvÄ till fyra Är, och möjliggöra en tur-och-retur-resa till en nÀrliggande asteroid pÄ ett till tvÄ Är istÀllet för tre.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism (krÀver att du har betalversionen av ChatGPT).


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.