
đŒ Teknelegi
Ett nytt ord, som hjÀlper oss att hantera sorgen över det som gÄtt förlorat, och se fram mot det som kommer.
Dela artikeln
Onostalgisk (Ă€r det ens ett ord?)
Jag Àr extremt onostalgisk, tÀnker sÀllan tillbaka, föredrar det som Àr nytt över det som Àr gammalt och kan lÀtt bli irriterad nÀr folk drömmer om hur bra det var förr.
Dels tror jag det handlar om en rÀdsla. Om folk blir för nostalgiska riskerar det att spilla över i omotiverad kritik av det som Àr nytt, och jag vill att vi reser snabbare mot framtiden, inte lÄngsammare.
Men sÄ stötte jag pÄ ett ord som gör att jag kan tillÄta mig att vara lite nostalgisk. Och hjÀlpa andra att bÀttre hantera sin sorg över det som gÄtt förlorat:
Teknelegi.
Det Àr inte en felstavning, utan en sammansÀttning av tvÄ ord: Teknologi och elegi. En elegi Àr en klagodikt över nÄgot som gÄtt förlorat eller tidens gÄng. Mer melankoli och vemod Àn djup, svart sorg.
Det Àr poeten Sasha Stiles som har skapat ordet, och det Àr Àven titeln pÄ hennes bok.

Hon beskriver teknelegi som en blandning av optimism och vemod.
Teknologin stÄr för framsteg, framÄtrörelse och den dÀr svindlande kÀnslan som följer nÀr man testar det nya. En kÀnsla av möjligheter, nyhet och förvÀntan inför vart det kan föra oss, vilka dörrar det kan öppna, vilket nytt kreativt territorium det kan leda oss till.
Det kombineras med den poetiska elegins sorgsna hyllningar till det som förlorats. En insikt om att innovation alltid för med sig obsolescens. Framsteg har alltid en kostnad. Det Àr inget nytt för dagens teknik, utan har prÀglat mÀnsklighetens hela resa.
För sĂ„ Ă€r det ju. Det kan Ă€ven jag hĂ„lla med om. NĂ€r nĂ„got nytt tar över, glöms nĂ„got annat bort. Ăven om det nya oftast Ă€r bĂ€ttre, och man faktiskt inte vill ha tillbaka det gamla, sĂ„ kan det vara okej att kĂ€nna saknad över det som försvann.
Ordet teknelegi kan hjÀlpa oss att bearbeta kÀnslorna över det samhÀlle som inte lÀngre finns, men inte fastna i nostalgin. Utan istÀllet samtidigt se fram mot det nya.
Mig hjÀlper det att vara mer tolerant mot nostalgin. Nyligen lÀste jag en text av Rickard Swartz i Dagens Nyheter, och ju lÀngre jag kom desto mer ökade irritationen. Han beskrev hur översÀttning av AI förstörde kommunikationen med hans ungerske vÀn. DÄ ungerska och svenska Àr vitt skilda har tyska varit deras gemensamma sprÄk. Men det Àr ingen grammatiskt korrekt tyska.
" I alla Är har det tyska sprÄkets övergud tvingats sitta i sin himmel och lyssna till vÄr skamlösa misshandel av hans skapelse, hÄllit sig för öronen och sÀkert mer Àn en gÄng övervÀgt att slutgiltigt sÀtta stopp för elÀndet", skriver Swartz.
NÀr Swartz nyligen fick ett brev frÄn sin vÀn kÀndes det annorlunda. Hans tyska var plötsligt mycket bÀttre, nÀra nog perfekt.
En AI hade fixat till hans sprÄk.
"Visst â det var han. Men inte som förr", skriver Swartz. "Jag hittade inte lĂ€ngre hans systematiska grammatikaliska fel, förkĂ€rlek för vissa ord och vĂ€ndningar, âungarismerâ som smugit sig in i hans tyska."
HÀr i texten började jag muttra för mig sjÀlv. Men snÀlla nÄn, Àr det nu dÄligt att folk kan kommunicera bÀttre?! En lösning pÄ ett problem görs till ett problem. Vilket dravel...
Men sÄ kom jag pÄ mig sjÀlv. Teknelegi!
Plötsligt kunde jag ta in Swartz kĂ€nsla. Hans vĂ€nskap fanns ju delvis i det unika som de delade. Det oputsade sprĂ„ket var en del av hans vĂ€n â som nu var borta. SĂ„klart kan man kĂ€nna sig vemodig över det.
Samtidigt kanske teknelegi kan hjÀlpa Rickard Swartz att kÀnna hopp och entusiasm över att AI kommer hjÀlpa till att minska sprÄkbarriÀrer mellan mÀnniskor, och leda till att nya vÀnskaper bildas.
Finns det dÄ inget jag, som framstegsextremist, saknar?
Efter min diskussion med Sasha Stiles började jag fundera. Efter ett tag kom jag pÄ en sak: Videobutiker.

Jag saknar att gÄ ner till hörnet, lÀnge stÄ och vÀlja en film, köpa lite godis och lÀsk och sedan gÄ hem och sjunka ner i soffan. Det var en större hÀndelse Àn att slÄ pÄ en film pÄ Netflix. En process, nÀstan en ritual, som gjorde helhetsupplevelsen bÀttre.
Det gör inte att jag vill att strömmad video ska försvinna, men det Àr skönt att fÄ sakna och kÀnna lite vemod över den tid som aldrig kommer tillbaka.
Mathias Sundin
Arge optimisten