Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🔭 VĂ€rderingarna som styr utvecklingen framĂ„t

🔭 VĂ€rderingarna som styr utvecklingen framĂ„t

Om mÀnniskan i grunden skulle vara pessimistisk, varför handlar dÄ sÄ mÄnga av vÄra dagliga beslut om att göra gott? Allt fler konsumenter uppvisar ett vÀrderingsdrivet beteende. För företagen innebÀr det hÀr att business-as-usual inte lÀngre Àr ett lönsamt alternativ, skriver Victoria BÀck.

Victoria BĂ€ck
Victoria BĂ€ck

Dela artikeln

Det Àr uppenbart att vi idag lÀgger större vikt vid att göra rÀtt för oss nÀr vi konsumerar, och drar oss inte för att stÀlla frÄgan: Àr det hÀr ett företag jag vill stötta? Det Àr ett beteende som marknaden har fÄtt stÀlla om för. Och det Àr ingen tillfÀllighet att World Economic Forum 2020 gjorde socialt företagande till det brÀnnande temat för Ärsmötet.

CSR, corporate social responsibility, har gÄtt frÄn att vara en detaljfrÄga till att bli en nyckelroll i företagens existensberÀttigande. Ett företag som idag inte formulerar en policy frÄn klimatkompensation till en jÀmstÀlld arbetsplats, kommer inte att förskonas frÄn konsumenternas kritiska blick.

Howard R. Bowen myntade begreppet CSR i Social responsibilities of the businessman (1953) nÀr han lyfte företagens sociala ansvar i samhÀllet. En ny syn pÄ företagen som institutioner snarare Àn enskilda nÀringsidkare uppstod och dÀrmed blev diskrepansen tydlig mellan deras makt i samhÀllet och bristen av filantropiska ambitioner.

Men det var först 1960, en tid prÀglad av sociala rörelser och ökad medvetenhet, som Bowens diskussion skulle leda till samhÀllsdebatt. De nya konfliktlinjerna blev sÀrskilt tydliga i kritiken mot Dow Chemical Company, som sÄlde brandvapen i Vietnamkriget, som inte stÀllde sig vÀl mot dÄtidens idéer om antiförorening och pacifism.

Det ökade ansvaret som tillfallit företagen sedan dess har inneburit en omprövning av synen pÄ företag som sin egen ö. Deloittes Global Human Capital Trends 2020 visar pÄ att förvÀntningarna ökar frÄn kunder och investerare pÄ att företagen tar ansvar i frÄgor som ökad ojÀmlikhet, hÄllbar utveckling och vÄrd. FrÄgor större Àn företaget sjÀlvt. Dessutom vÀrderar företag idag inkluderande tillvÀxt högre Àn aktieÀgarvÀrde vilket indikerar pÄ en förskjutning i prioriteringarna.

Det Àr en naturlig utveckling i en tid dÀr tilliten Àr större till företagen Àn till staten. En bred undersökning frÄn Edelman visar att 64% av de tillfrÄgade förvÀntar sig att den privata sektorn initierar förÀndring snarare Àn att invÀnta politiska ÄtgÀrder. Den visar Àven att en av tvÄ vÀljer att avstÄ, byta eller bojkotta ett företag beroende pÄ dess stÀllning i samhÀlleliga frÄgor.

Mycket tyder pÄ att detta vÀrdedrivna beteende inte Àr enkelriktat, sÄ som skildrat under 1960- och 1970-talets proteströrelser vilka pÄtvingade företagen förÀndring. IstÀllet ser vi idag en vÀxelverkan mellan konsumenter och företag. Det rÀcker inte att företagen svarar med reflexiv marknadsföring, utan konsumenternas krav pÄ transparens och trovÀrdighet krÀver en djupare förankrad intention.

Colin Mayer, professor i ledarskapsstudier, menar att detta identitetsskifte företagen genomgÄr innebÀr en utmaning alla företag kommer att stÀllas inför: att formulera sitt syfte.

IstÀllet för att profitera pÄ samhÀllsproblem, bör företag stÀlla om för att producera lukrativa lösningar pÄ dessa. Det handlar om en ambition att skapa meningsbÀrande förÀndringar, frÄn att lansera program och sÀtta mÄl rörande klimat och hÀlsa till att skapa nya innovationer som kan möta de utmaningar vi stÄr inför. Mayer menar att vinsten i sig sjÀlvt inte har ett egenvÀrde, utan behöver kombineras med nytta för att vara legitim. Det Àr att driva ett företag 2021.

Warp News ligger helt i linje med denna lösningsorienterade utveckling, vars vÀrderingar kring optimism och framsteg Àr bÄde djuplodande och tvÀrgÄende genom hela verksamheten. Syftet att se verkligheten för vad den Àr, till skillnad frÄn den negativa bilden som sÄ oftas delas, handlar om att stÀlla nÄgonting till rÀtta.

Det Àr svÄrt att inte se vissa lösa Àndar knytas samman. Ju mer raffinerad vÄr civilisation blir, desto större krav stÀller vi pÄ att fortsÀtta utvecklas. Det skapar Àven det utrymme som behövs för att ta reda pÄ vad som Àr meningsfullt, och det Àr ett arbete som görs hela vÀgen in i vardagens minsta bestyr.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.