Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist’s Edge: Glasögonen som hjĂ€lper dig att lĂ€ra

💡 Optimist’s Edge: Glasögonen som hjĂ€lper dig att lĂ€ra

Laga maskiner som en servicetekniker, inred ditt hus som en inredningsarkitekt eller mÄla tavlor som en konstnÀr. Snart kommer AR-glasögon lÄta dig bli expert inom omrÄden du tidigare inte ens vÄgat ge dig in pÄ. Trots det vet de allra flesta inte ens vad AR, augmented reality, Àr.

Daniel Åhlin
Daniel Åhlin

Sammanfattning

📉 Vad folk har fel om

3 av 4 tillfrÄgade i vÄr undersökning vet inte vad AR, Augmented Reality, Àr och kÀnner sÄledes inte heller till potentialen med teknologin.

📈 HĂ€r Ă€r fakta

Miljontals mĂ€nniskor anvĂ€nder redan olika AR-tjĂ€nster och applikationer i sina smartphones – Ă€ven om de uppenbarligen inte alltid vet att det Ă€r AR.

I princip alla de stora globala techbolagen satsar hÄrt pÄ utveckling av AR-glasögon och AR-plattformar.

Analysföretag förutspÄr en kraftig ökning av antalet sÄlda AR-glasögon under de kommande fem Ären.

💡 Optimist’s Edge

BÄde sjÀlva AR-tekniken, glasögonen och den nödvÀndiga kringliggande infrastrukturen Àr nu mogen för anvÀndning i bÄde privata och professionella sammanhang. Med hjÀlp av 5G och industristandarder som WebRTC öppnas möjligheter för blixtsnabba överföringar i realtid.

Att leverera AR via glasögon i stĂ€llet för mobila enheter ger anvĂ€ndaren en avsevĂ€rt smidigare och mer naturligt intuitiv upplevelse – nĂ„got som kraftigt kommer att höja attraktionskraften och intresset för AR. Detta kommer driva pĂ„ efterfrĂ„gan pĂ„ nya tjĂ€nster och applikationer inom en rad olika omrĂ„den.

VÀldigt mÄnga omrÄden och branscher kommer att dra stor nytta av AR-tekniken och AR-glasögon kommer att anvÀndas för sÄvÀl nöje som nytta. FrÄn fördjupade kulturupplevelser till industriell montering. FrÄn hjÀlp med inredningsval och möblering till utbildningssammanhang och vÀgbeskrivningar. Potentialen med AR Àr i det nÀrmaste obegrÀnsad till sin natur.

👇 SĂ„ fĂ„r du The Optimist’s Edge

Investera i innovativa AR-startups. Även om lĂ„ngt ifrĂ„n alla bolag sjĂ€lva kommer att ta fram enheterna eller lösningarna finns en god chans att de köps upp av jĂ€ttarna – eller ingĂ„r i partnerskap. BĂ„da sakerna brukar innebĂ€ra att du har gjort en god investering.

Undersök vilka delar av din eller ditt företags verksamhet som skulle kunna lyftas i ett AR-sammanhang. Satsa pÄ att tidigt utveckla och vÄga satsa pÄ AR.

SĂ€tt dig in i AR-infrastrukturens ramverk och möjligheter och vilka mjukvarulösningar som kan understödja AR-teknologin. Vilka plattformar och skalbara lösningar kommer att efterfrĂ„gas? Är det nĂ„got du kan vara tidigt ute med?

Ta reda pÄ vilka komponenter, tillbehör och kringutrustning som kommer att behövas och efterfrÄgas. Att sÀlja hackor och spadar under en guldrusch Àr ofta ett lönsamt val.

Potentialen med AR Àr i det nÀrmaste obegrÀnsad till sin natur.

📉 Vad mĂ€nniskor har fel om

3 av 4 tillfrÄgade i vÄr undersökning vet inte vad AR, Augmented Reality, Àr och kÀnner sÄledes inte heller till potentialen med teknologin. Den stora majoriteten kan alltsÄ se fram emot att se vÀrlden som de kÀnner förÀndras, bokstavligen, nÀr AR blir en del av mÄngas vardag.

📈 Fakta: DĂ€rför Ă€r AR-glasögon framtiden

Augmented Reality, eller AR, Àr precis som det lÄter en verklighet som inte Àr fullt ut konstruerad sÄ som i VR, Virtual Reality, utan en teknik dÀr vÄr faktiska verklighet förstÀrks eller förÀndras pÄ olika sÀtt nÀr vi betraktar den genom till exempel mobila enheter eller uppkopplade smarta glasögon.

Tekniken kan anvĂ€ndas för en uppsjö av olika syften – frĂ„n att skĂ€nka ytterligare dimensioner till spel-, shopping och kulturupplevelser till att instruera och hjĂ€lpa mĂ€nniskor att lĂ€ra sig nya saker.

AR-teknik har under de senaste Ă„ren blivit en allt mer naturlig del av mĂ„nga tjĂ€nster som vi anvĂ€nder i vĂ„ra mobila enheter, frĂ„n spel som Pokemon Go till IKEA:s tjĂ€nst för provmöblering av hemmet. I hemmet kan AR – bland mycket annat – hjĂ€lpa oss att laga mat som en mĂ€sterkock, snickra vĂ„ra egna möbler eller teckna och mĂ„la helt utan förkunskaper.

I professionella sammanhang finns ocksÄ mÄnga smarta applikationer för att till exempel utbilda eller hjÀlpa arbetare göra rÀtt vid reparationer, installationer och monteringar. I byggindustrin kan AR anvÀndas för flera kritiska moment och i utbildningssammanhang kan tekniken anvÀndas för att till exempel fördjupa upplevelsen vid studiebesök, för att öva scenariobaserat inom olika ÀmnesomrÄden eller vid experiment utan att de faktiska materialen eller kemiska Àmnena behövs. Tekniken kan ocksÄ anvÀndas till mycket, mycket mer saker Àn sÄ.

Pokemon Go Àr ett exempel pÄ spel som bygger pÄ AR.

En av de övergripande fördelarna med AR-baserad utbildning Ă€r förstĂ„s att studenter kan ha Ă„tkomst till pedagogiskt övningsmaterial och information nĂ€r som helst och var som helst – utan att behöva slĂ€pa med sig en vĂ€ska full med böcker eller en bĂ€rbar dator. Och nĂ€r AR fullt ut flyttar över till glasögon öppnas Ă€nnu fler möjligheter till en ny era av lĂ€ttillgĂ€nglig och inkluderande digital utbildning.

Att leverera AR-upplevelser via smarta glasögon har varit en teknik i vardande under ganska lĂ„ng tid nu och har lĂ€nge pekats ut som ”nĂ€sta stora grej” för vĂ„ra mobila liv.

Redan 2014 började Google sÀlja den första versionen av sina smarta glasögon, Google Glass, till allmÀnheten. JÀmfört med vad som kan byggas idag var den första varianten en relativt enkel enhet. Den fick dock mycket uppmÀrksamhet och testades till exempel inom sjukvÄrden, för journalistiska syften och under konserter.

Vid den tidpunkten var dock infrastrukturen runt AR-tekniken inte tillrÀckligt mogen för att glasögonen skulle bli den omedelbara succé som mÄnga förutspÄdde. Men sedan dess har det förstÄs hÀnt mycket pÄ alla plan. Google har hunnit slÀppa nya versioner av sina glasögon dÀr den senaste Àr, Google Glass Enterprise Edition 2, som namnet antyder specifikt designad för professionell anvÀndning av allt frÄn lÀkare till bilmontörer.

HÀr Àr en tidig version av Google Glass, som började sÀljas redan 2014. Foto: Wikimedia commons.

JĂ€ttarna leder racet

De flesta av de andra globala techjĂ€ttarna har ocksĂ„ redan hoppat pĂ„ AR-tĂ„get. Facebooks vd Mark Zuckerberg hajpade AR-glasögon redan 2017 under F8 Developers Conference i San Jose och efter flera Ă„rs utvecklingsarbete Ă€r en release nu nĂ€ra förestĂ„ende för den sociala jĂ€tten. I mitten av september 2020 under Facebook Connect — det AR/VR-event som tidigare hette Oculus Connect – bekrĂ€ftade Zuckerberg att Facebook har samarbetat med modeglasögongiganten EssilorLuxottica för att skapa designade smarta glasögon som kommer att lanseras under det ikoniska varumĂ€rket Ray-Ban.

I början av 2021 meddelade Andrew Bosworth, Facebooks chef för AR/VR-utveckling, att företagets första AR-glasögon kommer att presenteras under Äret, och i slutet av april 2021 sa Mark Zuckerberg:

– Jag tror att AR och VR kommer att möjliggöra en djupare kĂ€nsla av nĂ€rvaro och sociala kopplingar Ă€n nĂ„gon befintlig plattform. Och de kommer att vara en viktig del av hur vi kommer att interagera med teknik i framtiden. DĂ€rför fortsĂ€tter vi att investera kraftigt i att bygga de bĂ€sta upplevelserna inom dessa omrĂ„den och det stĂ„r för en stor del av vĂ„r totala budget för forskning och utveckling.

I slutet av maj lanserade Snap, företaget bakom det sociala nĂ€tverket Snapchat, den fjĂ€rde versionen av sina glasögon Spectacles. Till skillnad frĂ„n företagets tidigare smarta glasögon, som förvisso hade inbyggda kameror men inte levererade â€Ă€kta AR”, projicerar de nya Spectacles-glasögonen virtuella bilder pĂ„ "verkligheten” direkt framför bĂ€raren.

Enheten har en liten touchpad vid ramens gĂ„ngjĂ€rn, tvĂ„ kameror, fyra mikrofoner, stereohögtalare och drivs av ett chip som Ă€r sĂ€rskilt anpassat för AR och VR. Glasögonen har Ă€nnu inte slĂ€ppts för försĂ€ljning till allmĂ€nheten, men de har distribuerats till en utvald grupp av globala kreatörer och utvecklare inom AR-fĂ€ltet, och de finns tillgĂ€ngliga för ”kvalificerade köpare”.

Snapchat har slĂ€ppt deras nya Spectalces och denna gĂ„ngen Ă€r det riktig AR. 

Snap har ocksÄ meddelat att man planerar att satsa ungefÀr 30 miljoner kronor pÄ ett nytt AR-innovationslabb, med ytterligare drygt 10 miljoner kronor i investeringar frÄn Verizon, för att ta fram nya 5G-baserade AR-upplevelser.

IhĂ€rdiga rykten sĂ€ger att Ă€ven Apple inom den nĂ€rmaste framtiden kommer att lansera sina första glasögon – rykten som inte direkt blivit svagare efter att Apple köpt upp flera AR-bolag, ingĂ„tt ett partnerskap med en tillverkare av mini OLED-displayer och dessutom registrerat ett patent pĂ„ AR-glasögon.

Apple och Google erbjuder ocksÄ egna öppen kÀllkod-baserade utvecklingskit: ARKit och ARCore, som i slutet av 2020 hade 950 miljoner respektive 122 miljoner aktiva anvÀndare. Vid samma tidpunkt fanns nÀrmare totalt tvÄ miljarder enheter, smartphones och tablets av olika slag, som körde ARKit eller ARCore.

Över hela vĂ€rlden satsar teknikföretag, frĂ„n startups till jĂ€ttar, stora resurser pĂ„ utveckling av AR-glasögon för konsumenter för att leverera det som förutspĂ„s bli nĂ€sta stora teknikplattform efter smarttelefonen och sparka igĂ„ng ett helt nytt sĂ€tt för konsumenter att anvĂ€nda mobil teknik.

Utöver de stora techjÀttarna finns en uppsjö med startups som fÄtt betydande investeringar för att utveckla sina visioner om framtidens AR-glasögon.

💡 Optimist’s Edge

AR anvĂ€nds som sagt redan i tjĂ€nster i vĂ„ra smartphones men dessa tjĂ€nsters funktionalitet Ă€r ofta lĂ„ngt ifrĂ„n optimal – att tvingas hĂ„lla upp en telefon stör och sĂ€nker AR-upplevelsen. Och inte att förglömma, telefonen tar en av anvĂ€ndarens hĂ€nder i ansprĂ„k och krĂ€ver dessutom att telefonen hĂ„lls pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt och i rĂ€tt vinkel.

Med glasögon kommer det att bli en mycket naturligare interaktion mellan anvÀndaren och tekniken. AR via glasögon Àr helt enkelt en överlÀgsen upplevelse jÀmfört med att betrakta simulerade objekt via kameran i en smartphone.

MÀnniskor har i allmÀnhet har börjat acceptera och anvÀnda bÀrbar teknik som förstÀrker upplevelsen av verkligheten och Àven blivit mer benÀgna att integrera dessa lösningar i vardagen. Samtidigt gör allt tunnare och mer högupplösta datorskÀrmar och linser, kraftfullare processorer och allt mer fördjupande programvara att AR-upplevelser kommer att kÀnnas mer och mer övertygande.

Alla möjligheter och potentiella anvÀndningsomrÄden med AR-glasögon Àr för mÄnga för att fÄ plats i den hÀr artikeln, men nÄgra av möjligheterna med AR i smarta glasögon Àr:

  • Fördjupning av spelupplevelser genom mer omvĂ€rldsintegration
  • Lösningar som hjĂ€lper detaljhandeln stĂ€rka shoppingupplevelsen
  • Kart- och navigeringsstöd
  • FjĂ€rrhjĂ€lp med montering och interaktiva manualer
  • Fler dimensioner av kultur- och evenemangsupplevelser
  • Utbildning, bĂ„de för en bĂ€ttre distansundervisning och för att förenkla eller fördjupa specifika undervisningsmoment
Smoke and light beams
FörstÀrkning av upplevelsen av exempelvis konserter Àr ett anvÀndningsomrÄde för AR-glasögon. Photo by Daniel Robert Dinu / Unsplash

I dag riktar sig en majoritet av AR-glasögonen som redan finns pÄ marknaden frÀmst mot professionella och industriella anvÀndare snarare Àn privatpersoner. Microsoft har till exempel ingÄtt ett gigantiskt avtal med den amerikanska militÀren för att bygga specialanpassade versioner av sitt HoloLens-headset.

Men, med tanke pÄ att i princip alla de stora techjÀttarna, som med sina massiva finansiella muskler kan bekosta bÄde forskning, tillverkning och marknadsinsatser, satsar hÄrt pÄ AR-glasögon, samtidigt som 5G nu rullas ut över vÀrlden, kommer vi mycket sannolikt se en snabb utveckling och ett utbrett anvÀndande av AR-glasögon. Kanske kommer utvecklingen inte att skilja sig vÀsensskilt frÄn hur utvecklingen av smartphones och smarta klockor sett ut.

Trots att mÄnga idag inte vet vad AR Àr eller vilka möjligheter tekniken bÀr med sig, kommer de flesta regelbundet att anvÀnda AR i olika former i framtiden. I sina smartphones eller Ànnu hellre: i sina glasögon.

Etableringen av AR-glasögon för konsumentmarknaden förvÀntas gÄ relativt lÄngsamt i början, och analytiker uppskattar att tidiga versioner kommer att kosta ungefÀr lika mycket som en ny smartphone i premiumsegmentet, vilket kan vara uppÄt 10 000 kronor.  Men nÀr AR-glasögon nÄr en kombination av att vara bÄde bekvÀma, prisvÀrda och socialt accepterade kommer AR:s betydelse och efterfrÄgan att skjuta i höjden och bli en viktig drivkraft för branschen.

Höga förvÀntingar pÄ tillvÀxt

TillvĂ€xten kan till viss mĂ„n förutspĂ„s genom att snegla pĂ„ den gradvisa ökningen av försĂ€ljningen av Facebooks VR-headset Oculus – en av de bĂ€stsĂ€ljande VR-enheterna. Enligt marknadsanalysföretaget IDC sĂ„ldes 3,5 miljoner Oculus-headset globalt under 2020, vilket Ă€r en markant ökning frĂ„n de 400 000 enheter som sĂ„ldes Ă„r 2016 nĂ€r enheten lanserades. IDC förutspĂ„r att fĂ€rre Ă€n en miljon AR-glasögon kommer att sĂ€ljas under 2021, men rĂ€knar med en kraftig tillvĂ€xt de kommande Ă„ren för att nĂ„ 23,4 miljoner sĂ„lda enheter 2025.

Facebooks VR-headset Oculus. 

Enligt MarketsandMarkets Àr marknaden för AR-teknik idag vÀrd 15,3 miljarder dollar, och kommer att överstiga 25 miljarder dollar redan 2025. ARtillery Intelligence förvÀntar sig att marknaden för enbart AR-glasögon kommer att vÀxa frÄn 822 miljoner dollar till 13,4 miljarder dollar Är 2024.

Utrullningen av 5G över vÀrlden kommer att bidra till att utvecklingen och efterfrÄgan pÄ AR-lösningar accelererar. I analysjÀtten Gartners 5G Enterprise Study pekas AR/VR-applikationer ut som det omrÄde som respondenterna i undersökningen har högst förvÀntningar pÄ som drivkraft för nya intÀkter.

5G-kapacitet bereder vÀgen för bÀttre funktioner, till exempel rendering av högupplöst video i realtid, kortare nedladdnings- och installationstider och mer avancerade och interaktiva anvÀndarupplevelser. Gartner förutspÄr ocksÄ att konsumenter under 2022 kommer att spendera över 93 miljarder dollar pÄ sÄ kallade wearables, smarta bÀrbara enheter, en dubblering jÀmfört med 2019.

Sammanfattningsvis stÄr vi inför en glasögonrevolution och innan vi blÀddrar fram 2025 i almanackan kommer det finnas minst en handfull högpresterande AR-glasögon tillgÀngliga pÄ konsumentmarknaden. De kommer inte att kosta mer Àn en smartphone i premiumklassen och vi kommer att anvÀnda dem för en mÀngd olika ÀndamÄl. Framför allt kommer de att pÄ mÄnga omrÄden vara en Ànnu mer praktisk och intuitiv hjÀlpreda Àn vÄra telefoner, och de kommer att hjÀlpa oss att bli experter pÄ nÀstan vad vi vill.

👇 SĂ„ fĂ„r du the Optimist’s Edge

Även om marknaden just nu bubblar av start-ups med egna varianter av AR-glasögon Ă€r det Ă€ndĂ„ högst sannolikt att marknaden i slutĂ€ndan kommer att domineras av de stora jĂ€ttarna med sina vĂ€lfyllda kassor och nĂ€rmast obegrĂ€nsade resurser inom forskning och utveckling.

I likhet med marknaden för smarta klockor eller smartphones lÀr vi dÀrför knappast fÄ se en diversifierad marknad med mÄnga smÄ aktörer och uppstickare. Snarare kommer innovativa start-ups inom AR bli uppköpta av jÀttarna, Apple har till exempel redan köpt flera AR-bolag, vilket förvisso kan göra start-ups till en bra investeringsmöjlighet.

Det som istĂ€llet kommer att vara en mer öppen spelplan Ă€r marknaden för olika tjĂ€nster, applikationer och plattformar – inte minst nischade och branschspecifika lösningar. HĂ€r kan det löna sig att snabbt börja utveckla skalbara lösningar specifikt för glasögon.

För dig som Àr verksam inom andra omrÄden Àr det en god idé att redan nu börja undersöka vilka delar av verksamheten som skulle kunna anpassas för en AR-upplevelse. VÀldigt mÄnga saker kommer vara lÀttare att sköta via AR-upplevelser, exempelvis olika typer av distansutbildning och supportfunktioner.

Genom att redan nu börja se över hur din verksamhet kan dra nytta av tekniken kommer du i framtiden bÄde spara pengar, genom exempelvis sÀnkta kostnader för utbildningspersonal, lokaler eller supporttekniker pÄ plats, och vinna kundernas förtroende som en innovativ och framtidsinriktad aktör.

Det Ă€r ocksĂ„ smart att skapa en insikt i hur glasögonen byggs. Vilka komponenter och material kommer att behövas? Dessutom: med tanke pĂ„ att AR-glasögon kommer att vara nĂ„got anvĂ€ndaren bĂ€r synligt kommer det att vara av stor vikt att de ser bra ut, rent designmĂ€ssigt. DĂ€rför Ă€r det högst troligt att det – precis som med vanliga glasögon – kommer att finnas en efterfrĂ„gan pĂ„ exempelvis designade bĂ„gar och skyddsfodral.

Det kan ocksÄ vara vÀrt att undersöka vilka andra kringprodukter som kommer att efterfrÄgas, ha i Ätanke vilken global marknad mobilskal Àr. Behövs olika typer av laddningsstationer? Rengöringsmedel? Hörlurar? Andra portabla tillbehör

Slutligen kommer det ocksĂ„ att finnas ett stort behov – inom alla olika fĂ€lt – av mĂ„nga sorters digitala kreatörer, i form av bland annat konstnĂ€rer, illustratörer, animatörer, speakerröster och storytellers som alla kan bidra till att skapa sĂ„ bra AR-upplevelser som möjligt inom alla genrer och sprĂ„k. Om du redan arbetar med digitalt skapande Ă€r det dĂ€rför ett hett tips att sĂ€tta dig in i hur du kan anvĂ€nda dina talanger för att skapa framtidens AR-upplevelser.


❓ Dela dina tankar med oss ​​pĂ„ vĂ„ra sociala medier.

Vi bygger ett bibliotek med optimistiska fördelar, exklusivt för vÄra Premium Supporters.

Notera: PÄstÄenden i denna artikel utgör inte finansiell rÄdgivning eller investeringsrÄdgivning. Gör alltid din egen efterforskning innan du investerar.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter