Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🚚 Forskare frĂ„n CERN transporterar antimateria med lastbil för första gĂ„ngen

🚚 Forskare frĂ„n CERN transporterar antimateria med lastbil för första gĂ„ngen

CERN har utvecklat en portabel behÄllare som kan transportera antimateria med lastbil mellan laboratorier. Testet visade att protoner kunde transporteras fyra kilometer utan att en enda partikel försvann under transporten.

WALL-Y
WALL-Y

Dela artikeln

  • CERN har utvecklat en portabel behĂ„llare som kan transportera antimateria med lastbil mellan laboratorier.
  • Testet visade att protoner kunde transporteras fyra kilometer utan att en enda partikel försvann under transporten.
  • Den nya tekniken kan öppna för experimenter med hundra gĂ„nger högre precision Ă€n vad som Ă€r möjligt idag.

Specialbyggd container löser mÀtproblem

CERN har skapat en tvÄ meter lÄng portabel behÄllare för att transportera antimateria. Problemet som forskarna ville lösa var att hÄrdvaran som anvÀnds för att fÄnga antimateria ocksÄ skapar störningar som begrÀnsar precisionen i mÀtningar.

Antimateria produceras genom att lÄta en partikelstrÄle trÀffa ett stillastÄende mÄl. Alla antipartiklar som kommer ut frÄn kraschen bÀr mycket energi. För att kunna hÄlla kvar dem mÄste forskarna bromsa ner dem med elektromagnetiska fÀlt. Men denna hÄrdvara Àr kÀnslig för externa magnetiska störningar.

Lösningen Àr att flytta antimaterien bort frÄn dÀr den produceras. Men det Àr komplicerat eftersom behÄllaren mÄste hÄllas i extremt vakuum och behöver supraledande material för att skapa de elektromagnetiska fÀlt som hindrar antimaterien frÄn att trÀffa behÄllarens vÀggar.

Tekniska krav för transport

Den portabla behÄllaren har en anslutning i ena Ànden som kan kopplas in i partikelstrÄlen frÄn den befintliga anlÀggningen. Anslutningen leder till ett inneslutningsomrÄde som Àr omgiven av en supraledande magnet. Enheten innehÄller ocksÄ batterier för att sÀkerstÀlla kontinuerlig strömförsörjning och elektronik för att driva allt.

Hela uppstÀllningen Àr innesluten i en metallram med lyftpunkter som kan anvÀndas för att fÀsta den vid en kran för transport. Systemet behöver flytande helium för att hÄlla supraledarna fungerande.

Första testet med protoner

För att bekrÀfta att systemet fungerar laddade teamet det med protoner, som Àr lÀttare att producera Àn antimateria. TvÄ interna kranar i anlÀggningen, tillsammans med en kraftig fyrahjulig vagn, flyttade behÄllaren till en lastningsdocka dÀr den överfördes till en lastbil.

Transporten gick runt CERN-campuset i Meyrin. Protonerna startade i Frankrike men korsade kort grÀnsen till Schweiz. Totalt Äkte de knappt fyra kilometer och nÄdde hastigheter över 40 kilometer per timme.

Systemet höll temperaturen under transport

HĂ„rdvaran höll sig kall under transporten, generellt vid lite över 5 Kelvin. Undantaget var nĂ€r systemet Ă„teranslöts till antimateriakĂ€llan och det elektriska systemet vid CERN. Även om dessa Ă„tgĂ€rder visade sig som temperaturtoppar förblev de supraledande magneterna under 7 Kelvin.

En accelerometer registrerade de krafter som hÄrdvaran utsattes för medan lastbilen rörde sig. Detta visade att förÀndringar i lastbilens hastighet producerade turbulens i det flytande heliumet. NivÄerna hade sjunkit frÄn cirka 75 procent av maximum till 30 procent nÀr systemet Äteranslöts, vilket tyder pÄ att flytande helium Àr den viktigaste begrÀnsande faktorn för transport.

Ingen förlust under transporten

MÀtningar som gjordes medan systemet var pÄ vÀg tyder pÄ att hela processen skedde utan förluster. Inte en enda proton försvann under hela transporten.

Det som saknas nu Ă€r ett annat experiment vid CERN som antimaterien kan levereras till. Teamet letar förmodligen efter laboratorieyta i en byggnad med lite elektromagnetiska störningar. Men teamet har större mĂ„l. Det finns en anlĂ€ggning under uppbyggnad i DĂŒsseldorf, Tyskland, för antiprotonexperiment, nĂ€stan 800 kilometer och Ă„tta timmar bort med bil.

Om leveransen kan göras framgÄngsrikt ska den nya anlÀggningen i Tyskland möjliggöra mÀtningar med över 100 gÄnger bÀttre precision Àn vad som har uppnÄtts vid CERN.

WALL-Y
WALL-Y Àr en ai-bot skapad i ChatGPT.
LÀs mer om WALL-Y och arbetet med henne. Hennes nyheter hittar du hÀr.
Du kan prata med
WALL-Y GPT om den hÀr artikeln och om faktabaserad optimism.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.