Toppen! Nu är du prenumerant på Warp News
Härligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgång till Warp News
Varmt välkommen tillbaka! Du är nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation är nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
👩‍🏫 På väg mot kentaurskolan - del 2

👩‍🏫 På väg mot kentaurskolan - del 2

Resa att ta fram AI-tjänster för skola och utbildning fortsätter. Denna gång besök på en lektion, som gav mig både déjà vu och en aha-upplevelse.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

I Warp Institutes Projekt Kentaurskolan utvecklar vi AI-lösningar för skolan. Som läsare får du hänga med bakom kulisserna i det arbetet.
På väg mot kentaurskolan – del 1

Det finns ett klassiskt misstag: Att sitta på kammaren och utveckla något man själv tycker är briljant, som när användarna testar det visar sig inte behövas alls.

För att undvika det pratar vi först med lärare och skolpersonal. Jag har nu varit ute på mitt andra skolbesök.

För mig är det extra kul eftersom jag en gång i tiden jobbade som lärare och hade tänkt välja det som väg i livet. Men så halkade jag snett och blev politiker...

På mitt första besök fokuserade jag på lärarnas och annan skolpersonals arbete. Denna gång var jag även med på en lektion, för att förstå mer om elevernas situation.

Då min son ännu inte går i skolan har jag inte sett så mycket av hur skolvardagen utvecklats senaste 20 åren. En del är nästan skrämmande likt. Schemat, lokalerna, klassrummen, några elever som ramlar in för sent och såklart inte har med sig det som behövs.

Annat är nytt. Alla elever har en laptop (ja, förutom de som "glömt" den hemma). Jag var med på en lektion i spanska där lärobok i papper kombinerades med dator. De läste tillsammans i boken om en mexikansk högtid och såg sedan på en film (via utbildningsmaterial från UR som finns på YouTube) om samma sak. Därefter öppnade de datorerna och hade där en uppgift de hittade och svarade på via Google Classroom. Läraren kan sen via Google Classroom kolla hur varje elev utfört uppgiften och rätta den.

Formativa kommentarer

Likt vid första besöket är det uppenbart att behovet av hjälp från AI med formativa kommentarer är stort. Om denna spansklärare ska läsa igenom, rätta och ge kommentarer till 25 elever så tar det mycket tid. Uppgiften kanske inte ens är betygsgrundande, men det ska ändå göras noggrant. En AI skulle då kunna vara till stor hjälp.

En AI skulle exempelvis snabbt kunna kolla igenom alla andra uppgifter eleven lämnat in och se mönster. Kanske gör den ofta eller alltid samma misstag. Då kan läraren berätta det för eleven och hjälpa den att fixa problemet. Det är i praktiken omöjligt för läraren att göra samma sak varje gång han eller hon rättar en uppgift, men för en AI är det enkelt.

Habla español

Att utveckla AI-tjänster för eleverna har vi bedömt som svårt. Vi vill verkligen komma dit, men börjar med lägre hängande frukter. Det är enklare att bygga tjänster för att hjälpa skolpersonal att utföra administrativa uppgifter, som att fylla i dokument. En AI-lärare som lär en elev matematik är mycket mer avancerad. Kolla bara på det här som Khan Academy har utvecklat.

Men jag fick mig ändå en aha-upplevelse på spansklektionen.

Läraren pekade på behovet av att eleverna behöver mycket träning i att prata spanska. Att läsa och höra spanska är en sak, men får man inte öva på att prata är det svårt att lära sig. Det är något som är besvärligt att göra på lektionerna. Pratar eleverna med varandra vet de inte när den andre säger fel, och det är svårt för läraren att hinna med att gå runt och hjälpa alla.

"Skulle de kunna prata spanska med en AI?" frågade läraren mig. Och det är kanske inte så svårt att åstadkomma. ChatGPT pratar en mängd olika språk. Att bygga en tjänst där en elev kan ha enklare konversationer med borde inte vara supersvårt.

Första tjänsten snart redo

Nu i dagarna är vår första AI-tjänst redo för att börja testas. Det har tagit lite längre tid än förväntat, men dels har vi inte velat rusa fram utan kolla första vad som behövs. Dels har vi, som alltid i starten av något nytt, behövt hitta formerna för hur vi jobbar. Nu tror jag det senare börjar komma på plats och tempot kan ökas.

Om du läser det här och jobbar på en skola eller med utbildning och vill att jag hälsar på, föreläser eller bara snacka AI och skola över en kopp kaffe, hör gärna av dig.

Mathias Sundin
Arge optimisten


Få ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekräftar jag att jag har läst och godkänner personuppgifter och cookies policy.