Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
💡 Optimist's Edge: DĂ„ blir elbilar billigare Ă€n bensinbilar

💡 Optimist's Edge: DĂ„ blir elbilar billigare Ă€n bensinbilar

Sju av tio har helt fel om nÀr elbilar blir billigare att köpa Àn bensinbilar och av dessa tror hÀlften att det ALDRIG kommer att hÀnda. Elbilar kommer att köra om bensinbilar nÀr kostnaden för batteriet gör dem billigare att köpa. Vi avslöjar nÀr det hÀr kommer att hÀnda.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Vi bygger ett bibliotek av optimistiska fördelar, exklusivt för vÄra Premium Supporters.

Vad folk tror om framtiden Àr mestadels fel. Vi visar fakta och ger dig en fördel.

Den hÀr artikeln Àr öppen för alla som ett exempel.

👉 LĂ€s mer om Premium Supporter 👈

  • Prova pĂ„ första mĂ„naden gratis – dĂ€refter 100 kronor i mĂ„naden
  • Det gĂ„r att avbryta nĂ€r som helst

Sammanfattning


📉 Vad folk har fel om

36 procent tror att elbilar aldrig kommer att bli billigare Àn bensin- och dieselbilar, visar vÄr undersökning.

19 procent tror att det aldrig kommer att sÀljas fler elbilar Àn bensin- och dieselbilar.

72 procent tror att priset pÄ litiumjonbatterier ökade eller har legat still de senaste tio Ären.

📈 HĂ€r Ă€r fakta

Elbilar har hittills varit dyrare Àn bensin-och dieselbilar pÄ grund av batterikostnaden. Men kostnaden för batterier minskar snabbt och sjönk med 85 procent mellan 2010 och 2020.

Minskningen kommer att fortsÀtta under de kommande tio Ären. Prognoser visar en prisnedgÄng pÄ 60-90 procent till Är 2030.

💡 Optimist's Edge

De sjunkande batterikostnaderna kommer att göra elbilar billigare att köpa Är 2025.

Under detta decenniums andra hÀlft kommer vi sannolikt att se ett massivt skifte till elbilar.

Men bÀttre och billigare batterier möjliggör ocksÄ mÄnga andra sorters elfordon, som större och starkare drönare.

👇 SĂ„ fĂ„r du Optimist's Edge

Du bör övervÀga att byta ut din bensin- eller dieselbil mot en elbil sÄ snart som möjligt.

Elbilar Àr redan billigare att Àga och köra, sÄ du sparar pengar direkt. Men nÀr det stora skiftet frÄn bensin-och dieselbilar intrÀffar kommer marknaden att översvÀmmas av dem och priserna pÄ begagnade bensin- och dieselbilar kommer att minska snabbt.

Tesla Model S standard 100 kWh batteripaket. KĂ€lla: Insideevs

📉  Vad folk tror om litiumjonbatterier och elbilar

Den frÀmsta anledningen till att elbilar Àr dyrare att köpa Àn bilar med förbrÀnningsmotor Àr batteriet. Men de flesta gÄr konstigt nog inte runt och funderar pÄ förhÄllandet mellan kostnaden för litiumjonbatterier och kostnaden att köpa ett elfordon.

Även om de gjorde det, skulle de flesta dra fel slutsatser eftersom de vare sig kĂ€nner till vad som hĂ€nt eller kommer att hĂ€nda med batterikostnaden i framtiden.

43 procent av de tillfrÄgade tror att kostnaderna har stigit och 28 procent tror att de har varit ungefÀr desamma över Ären. BÄda svaren Àr naturligtvis vÀldigt fel.

Bara 14 procent ger det rÀtta svaret, att priset sjunkit med 85 procent.

Baserat pÄ det Àr det ingen överraskning att 33 procent tror att kostnaden kommer att vara densamma det kommande decenniet och 36 procent tror att kostnaden kommer att öka.

Bara 31 procent tror att kostnaderna kommer att sjunka.

Svaren Äterspeglar hur de resonerar vad gÀller elbilar.

Vi frÄgade nÀr de tror att elbilar kommer att bli billigare att köpa Àn bensin- och dieselbilar.

Det klart vanligaste svaret Àr att det aldrig kommer hÀnda, 36 procent.

Aldrig Àr vÀldigt lÀnge... och ett fascinerande svar nÀr det mesta tyder pÄ att det faktiskt kommer hÀnda inom fem Är.

Vi frÄgade ocksÄ nÀr de tror det kommer att sÀljas fler elbilar Àn bilar som drivs av fossila brÀnslen.

20 procent tror att det aldrig kommer att hÀnda, men nÀra 40 procent tror ÀndÄ det kommer ske innan 2030 (sannolikt the korrekta svaret.)

📈 Fakta om litiumjonbatterier och elbilar

Litiumjonbatteriet Àr en av vÄr tids stora uppfinningar och dess uppfinnare John B. Goodenough tilldelades Nobelpriset för det Är 2019 tillsammans med tvÄ kollegor. Han tycker dock inte att batteriet Àr good enough. Vid 98 Ärs Älder arbetar han pÄ en ny typ av halvledarbatteri.

Det finns mÄnga saker att sÀga om batterier men vi fokuserar pÄ vad vi tycker Àr viktigast för dig att veta nÀmligen hur priset sjunker. Vi kommer att Äterkomma i frÄgan om andra eldrivna fordon i fler artiklar framöver.

Batterikostnaderna har sjunkit 85 procent sedan 2010

Enligt Wrights lag minskar kostnaden för att tillverka en produkt med en viss procentsats för varje ackumulerad fördubbling av produktionen.

För varje ackumulerad fördubbling av produktionen minskar kostnaden för tillverkningen. Om kostnaden för att producera 1000 enheter Àr $100 blir kostnaden för enhetsnummer 2000 $80. För enhetsnummer 4000 Àr kostnaden $64 och för enhetsnummer 8000 Àr det $51.

Enligt Bloomberg NEF, Àr den procentuella kostnadsminskningen för litiumjonbatterier per fördubbling av antalet producerade enheter 18 procent. ARK Invest ser indikationer pÄ 28 procent. En studie frÄn MDPI rÀknar fram en minskning pÄ 24 procent. Sammanfattningsvis har vi tre tillförlitliga kÀllor som indikerar en kraftig minskning per fördubbling.

Mellan 2010 och 2020 minskade kostnaderna med 85 procent. Och sedan litiumjonbatteriet först blev kommersiellt tillgÀngligt Är 1991 har kostnaderna sjunkit med 97 procent enligt MIT-forskare.

Priserna pÄ litiumjonbatterier har sjunkit vÀldigt snabbt. KÀlla: Bloomberg NEF

Batterikostnaderna fortsÀtter att minska

Bloomberg förutspÄr att kostnaderna kommer att sjunka 60 procent mellan 2019 och 2030 och efterfrÄgan pÄ batterikraft öka frÄn 230 GWh till 1700 GWh 2030. Tony Seba tror pÄ en kostnadsminskning med 70 procent. Seba Àr den expert pÄ grön energi som varit mest optimistisk och har haft mest rÀtt om kostnadsutvecklingen för solenergi under det senaste decenniet.

FörutsÀgelserna om kostnadsminskningen för litiumjonbatterier Àr förmodligen ganska försiktiga. NÀr vi ser tillbaka pÄ förutsÀgelserna frÄn Är 2010 var de för pessimistiska, Àven frÄn Tony Sebas hÄll.

Om vi ​​tittar pĂ„ vad som hĂ€nder i den verkliga vĂ€rlden ser det ut som om Tesla kommer att sĂ€nka sina kostnader med cirka 50 procent pĂ„ bara fyra Ă„r, mellan 2020 och 2024.

Utan att förutsÀga en viss procentsats Àr det otvivelaktigt sÄ att litiumjonbatteri-kostnaderna kommer att fortsÀtter minska snabbt de nÀrmaste tio Ären.

💡Optimist's Edge

Elbilar blir billigare Àn bensin-och dieselbilar Är 2025

Den kontinuerligt nedgÄende trenden för batterikostnader innebÀr att elbilar kommer att nÄ samma prisnivÄ som bilar med förbrÀnningsmotor Är 2024. FrÄn Är 2025 kommer elbilar att vara billigare att köpa Àn jÀmförbara bensin-och dieselbilar.

Det betyder att det Àr mycket troligt att elbilar kommer att gÄ om bensin- och dieselbilar i försÀljning mellan 2025 och 2030.

Inte bara bilar – större fordon ocksĂ„

Även effektiviteten i batterierna ökar vilket innebĂ€r att de kan börja anvĂ€ndas för större fordon sĂ„ som lastbilar, tunga maskiner, bĂ„tar, fĂ€rjor, fartyg och flygplan.

Transport blir billigare

Elbilar Ă€r billigare att Ă€ga eftersom de har fĂ€rre delar som kan gĂ„ sönder och att anvĂ€nda el som brĂ€nsle Ă€r ocksĂ„ billigare Ă€n att anvĂ€nda fossila brĂ€nslen. Överlag kommer alltsĂ„ kostnaden för transporter att sjunka och fler transportmöjligheter att bli tillgĂ€ngliga.

Under det förra decenniet exploderade försÀljningen av drönare, dÄ batterier och elektronik blev billigare. Under 2020-talet kommer ökad batterikapacitet och lÀgre kostnader att göra det möjligt att anvÀnda drönare för transport av bÄde produkter och mÀnniskor. Det som kan hÄlla tillbaka denna utveckling Àr lagar och regleringar.

Peak-oil och peak förbrÀnningsmotorer

”StenĂ„ldern upphörde inte för att vi saknade stenar och oljeĂ„ldern kommer inte att ta slut för att vi saknar olja.”
- Ahmed Zaki Yamani

Troligtvis har vi nu nĂ„tt peak oil. El och batterier tar över. Även om det stora skiftet Ă€r nĂ„gra Ă„r i framtiden Ă€ter elbilar redan in sig pĂ„ förbrĂ€nningsmotorernas  marknadsandelar. DĂ€rför har vi nĂ„tt toppen av bensin- och dieselbilseran.

Kinesiska Ehang har redan fungerande passagerar-drönare. 2020-talet kommer troligen att göra dem vanliga pÄ grund av ökad batterikapacitet och lÀgre kostnader. KÀlla: Ehang

👇 SĂ„ hĂ€r fĂ„r du Optimist's Edge

Gör dig av med din bensin- och dieselbil – köp en elbil

Ju tidigare du byter bort din fossilbil, desto bÀttre.

Klimatet kommer att tacka dig, men det kommer ocksÄ att göra gott för din ekonomi. Elbilar Àr redan billigare att Àga och anvÀnda, sÄ du sparar pengar.

Det finns en enorm mÀngd nya elbilar som slÀpps nu, men ocksÄ en vÀxande marknad för begagnade elbilar. Eftersom elbilar har betydligt fÀrre rörliga delar, inte behöver sÄ mycket underhÄll och har lÀngre livslÀngd, Àr en begagnad elbil en bra idé.

Men det finns ocksÄ en annan ekonomisk anledning. Under andra halvan av decenniet kommer övergÄngen frÄn fossila brÀnslen till el att gÄ snabbt. Det Àr mycket troligt att begagnatmarknaden kommer att översvÀmmas av bensin- och dieselbilar som sÀnker priserna. Ju lÀngre du vÀntar pÄ att sÀlja din fossilbil, desto större Àr förlusten.

Planera ett batteri för dina solpaneler

Om du rÀknar pÄ ekonomin att sÀtta upp solpaneler, se dÄ till att du inkluderar ett batteri i berÀkningen. PÄ bara ett par Är kommer det troligen att vara 20 procent billigare eller 20 procent mer effektivt.

Du kan spara energi under dagen och anvÀnda den pÄ natten och sÀnka din elkostnad.

Investeringar

Det hÀr Àr rÀtt givet. Vi kommer inte att rekommendera enskilda företag men:

  • Batteriföretag
  • Företag som gör elektriska fordon (kan du komma pĂ„ nĂ„got..?)
  • Gruvföretag (Se till att de uppfyller de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna och inte har verksamhet i “Demokratiska” Republiken Kongo)
  • Litium ETFs
  • Företag som gör gruvverktyg och fordon
  • Företag inom batteriĂ„tervinning
  • Och bilskrotar, Ă„tminstone sĂ„dana som tar hand om bilar med förbrĂ€nningsmotorer. DĂ„ priserna förmodligen kommer att sjunka kommer mĂ„nga att hamna dĂ€r

Vad mer kan du göra?

Vi Àr glada om du vill dela med dig av fler idéer med andra Premium Supporters i vÄr Facebook-grupp.

LĂ€s mer
Om du vill dyka ner mer i Ă€mnet batterikostnader och prisparitet med fossilbilar, kolla in den hĂ€r artikeln: 🔋 Teslas Battery Day innebĂ€r slutet för bensinbilen.


Vill du lÀsa fler artiklar av det hÀr slaget inom andra Àmnen? Vi bygger ett bibliotek av optimistiska fördelar, exklusivt för vÄra Premium Supporters.

👉 LĂ€s mer om Premium Supporter 👈

  • Prova pĂ„ första mĂ„naden gratis – dĂ€refter 100 kronor i mĂ„naden
  • Det gĂ„r att avbryta nĂ€r som helst

Notering: Undersökningen genomfördes pÄ 500 respondenter via Google Surveys.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.