Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
📈 Vi behöver optimism för att bygga

📈 Vi behöver optimism för att bygga

Netscapes grundare, och skaparen av den första webblÀsaren, Marc Andreessen vill att vi bygger mer. För det behöver vi mer optimism. Optimister har fler idéer, gör mer av idéerna och ger inte upp lika lÀtt.

Mathias Sundin
Mathias Sundin

Dela artikeln

Premium Supporters -  klicka hÀr för att lyssna pÄ artikeln.

Marc Andreessen har en förmÄga att skriva texter med stor pÄverkan.

2011 satte han tonen för teknikvÀrlden under 2010-talet dÄ han myntade frasen "software is eating the world." 2014 skrev han en annan viktig artikel, Why Bitcoin Matters, som fick mÄnga mÀnniskor (jag inkluderade) att för första gÄngen förstÄ revolutionen som var blockchain-teknik.

Hans största prestation var dock inte en artikel, utan nÄgot som han byggde: Mosaic, den första webblÀsaren, som senare blev Netscape.

By Source, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=25739330

Nu har han gjort det igen. Hans artikel It's Time to Build har fÄtt stort genomslag.

“Every Western institution was unprepared for the coronavirus pandemic, despite many prior warnings. This monumental failure of institutional effectiveness will reverberate for the rest of the decade, but it’s not too early to ask why, and what we need to do about it.
Part of the problem is clearly foresight, a failure of imagination. But the other part of the problem is what we didn’t *do* in advance, and what we’re failing to do now. And that is a failure of action, and specifically our widespread inability to *build*.”
“Every step of the way, to everyone around us, we should be asking the question, what are you building?”

Jag hÄller med. Warp Institute hÄller med. Vi vill fÄ framtiden att komma snabbare. Det Àr vÄrt uppdrag. Vi vill inspirera och hjÀlpa mÀnniskor att bygga saker. Men för att göra det behöver vi mer optimism.

Att vara optimistisk inför framtiden verkar vara en viktig faktor för att faktiskt bygga saker. Forskning visar att optimistiska mÀnniskor genererar fler idéer och Àr mer öppna för andras idéer. Som jag har visat i de tvÄ artiklarna om The Wisdom of Crowds (del 1, del 2) Àr spridandet av idéer den största kraften för innovation och framsteg.

Men inte bara det, optimister Àr ocksÄ mer benÀgna att göra nÄgot av idéerna. Starta ett projekt, grunda ett företag eller nÄgot annat som kommer att göra idén till verklighet.

NÀr du startar nÄgot stöter du förr eller senare pÄ problem eller hinder. DÄ Àr optimisterna mindre villiga att ge upp. Men om de mÄste, om hindrena Àr för stora för att övervinna, Àr de mer sannolik att försöka igen med en ny idé.

Andreessen skriver frÀmst om USA men hans kritik gÀller för de flesta nivÄ fyra-lÀnder (de rikaste lÀnderna, enligt Hans Roslings fyra inkomstnivÄer.)

En anledning till att det byggs för lite kan vara den storskaliga pessimism som rÄder i de flesta av dessa lÀnder.

Endast 27 procent i USA tror att levnadsvillkoren i vÀrlden kommer vara bÀttre om 15 Är. 59 procent gör det inte. Svenskarna Àr lite mer optimistiska, 39 procent tror att vÀrlden kommer att förbÀttras, men Ànnu fler, 53 procent, tror nÄgot annat. I Japan Àr bara 10 procent optimistiska om framtiden, 13 procent i Frankrike och 18 procent i Tyskland.

PÄ frÄgan om vÄra barn och deras ekonomiska framtid ser vi ocksÄ pessimism. 60 procent av amerikanerna tror att deras barn kommer fÄ det sÀmre, 64 procent i Kanada, 68 procent i Storbritannien och hela 85 procent i Italien.

Om du vill hitta optimister mÄste du gÄ till utvecklingslÀnder, nivÄ tvÄ- och tre-lÀnder. I Vietnam tror 91 procent att deras barn kommer fÄ det bÀttre ekonomiskt, i Nigeria 84 procent, Etiopien 84 procent, Indien 74 procent, Senegal 64 procent och Pakistan 51 procent. Israel verkar vara det enda nivÄ fyra-landet med fler optimister Àn pessimister.

Det vi behöver mer av Àr det som Peter Thiel kallar definitiv optimism.

Thiel var en av grundarna av PayPal, sedan den första externa investeraren i Facebook, och ocksÄ grundaren av miljardollar-startupen Palantir. Han har sagt liknande saker som Andreessen.

I sin bok Zero to One skriver han:

"Vi ville ha flygande bilar, istÀllet fick vi 140 tecken."

Med det menar han att vi pÄ 50-talet drömde om ett samhÀlle med saker som flygande bilar. IstÀllet fick vi babbel pÄ sociala medier. Jag tycker det Àr onödigt hÄrt mot sociala medier, men han har en poÀng.

I boken delar han ocksÄ upp optimism och pessimism i fyra kategorier.

Definitiv optimism: Tror att framtiden kommer att vara bÀttre Àn nuet och arbetar för att det ska bli sÄ.
ObestÀmd optimism: Framtiden kommer att bli bÀttre Àn nuet, men vet inte exakt hur, sÄ gör inga specifika planer.
Definitiv pessimism: Tror att framtiden Àr dyster, men förbereder sig för den.
ObestÀmd pessimism: Ser en dyster framtid, men har ingen aning om vad man ska göra Ät det.

Om det Àr bristen pÄ byggande som driver pessimism, eller pessimism som hindrar oss frÄn att bygga vet jag inte. Förmodligen bÄde och. Vi kan börja i vilken Ànde vi vill. Om vi börjar bygga mer kommer det skapa optimism om framtiden. Med mer optimism kommer vi bygga mer.

Vi bör investera tid och pengar i de stora förbÀttringarna, det som gör saker tio gÄnger bÀttre, inte bara tio procent bÀttre.

Vissa av dessa anstrÀngningar kommer att misslyckas. Ibland spektakulÀrt. Men ibland kommer det att lyckas och vi kommer att göra stora framsteg och pÄ kort tid förbÀttra vÄra liv avsevÀrt.

Det ger oss framtidstro och mod att vÄga bygga nÄgot Ànnu större nÀsta gÄng.


FĂ„ ett gratis veckobrev med
faktabaserade optimistiska nyheter


Genom att prenumerera bekrÀftar jag att jag har lÀst och godkÀnner personuppgifter och cookies policy.