Toppen! Nu Àr du prenumerant pÄ Warp News
HÀrligt! Genomför ditt köp i kassan för full tillgÄng till Warp News
Varmt vÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Tack! Kolla din inkorg för att aktivera ditt konto.
Klart! Din faktureringsinformation Àr nu uppdaterad.
Uppdateringen av faktureringsinformationen misslyckades.
🧬 42 nya gener risk för Alzheimer - ökar möjlighet att behandla

Mer Àn dubbelt sÄ mÄnga gener som vi tidigare trott pÄverkar risken för att en person ska drabbas av Alzheimers sjukdom.

Kent Olofsson

Dela artikeln

I den största Alzheimers-studie som nÄgonsin genomförts identifierade en internationell forskargrupp 75 gener som kan pÄverka om en person fÄr Alzheimers eller inte. I studien jÀmförde forskarna genomet hos 100 000 Alzheimers-patienter med genomet hos 600 000 personer som inte hade sjukdomen.

Ett av resultaten av studien var att forskarna identifierade 42 gener som inte tidigare kopplats till Alzheimers.

– Den hĂ€r studien mer Ă€n fördubblar antalet gener vi nu vet pĂ„verkar risken för att fĂ„ Alzheimers. Det ger nya intressanta mĂ„l för behandlingar och ökar vĂ„ra möjligheter att utveckla algoritmer för att förutspĂ„ vem som riskerar att fĂ„ Alzheimers senare i livet, sĂ€ger Rebecca Sims, forskare vid Cardiff University i Storbritannien och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Att identifiera de gener som pÄverkar risken för att utveckla Alzheimers Àr viktigt dÄ generna spelar en vÀldigt stor roll.

– Livsstilsval som rökning, motion och diet pĂ„verkar utvecklingen av Alzheimers och hĂ€r kan alla göra val som minskar risken för att utveckla Alzheimers. Men 60–80 procent av risken kan vi hĂ€nföra till vĂ„ra gener, sĂ€ger professor Julie Williams vid Cardiff University och en annan av forskarna bakom studien.

Studien visar ocksÄ att ett protein, TNF-alpha, som spelar en viktig roll vid inflammationer ocksÄ pÄverkar risken för att fÄ Alzheimers. Dessutom kan ett fel i immuncellerna öka risken för Alzheimers.

– Resultatet förstĂ€rker vĂ„r kunskap om att Alzheimers Ă€r en extremt komplicerad sjukdom dĂ€r mĂ„nga biologiska processer och celltyper Ă€r involverade. Vi avslöjar fler och fler av dessa processer varje Ă„r och de hĂ€r resultaten ger oss stora möjligheter att utveckla effektiva terapier, sĂ€ger Julie Williams.

LÀs hela studien hÀr.

🧠 Hopp om effektivare behandling av Alzheimers
Nya antikroppar ska kunna slĂ„ ut fler av de ”protein-klumpar” som skadar hjĂ€rncellerna hos de som har Alzheimers sjukdom.
🧠 Ny upptĂ€ckt leder till behandling av demens hos möss
Forskare har upptÀckt en biokemisk mekanism kopplad till lÄngtidsminne. Genom att behandla nedsÀttningar i mekanismen kunde de ÄterstÀlla minnesfunktionen hos möss med Alzheimers.

FĂ„ ett gratis veckobrev med